Metoda projektu edukacyjnego polega na realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego i koordynowanego przez nauczyciela. Może ono być powiązane z realizacją jednego lub kilku przedmiotów, może też wykraczać poza program. W nauczaniu zintegrowanym trudno mówić o realizacji projektów badawczych. Praca ta metodą służy przede wszystkim nabywaniu i doskonaleniu umiejętności w zakresie samodzielności, planowania i organizacji pracy, selekcjonowania wiadomości, komunikowania się, współpracy w grupie oraz prezentacji własnej pracy. Pierwsze spotkania z tą rozpoczynamy z całym zespołem, a dopiero potem przechodzimy do pracy w grupach. Przedstawiona tutaj propozycja pracy przeznaczona jest dla uczniów klasy II lub III. Pracuję z bardzo małą grupą uczniów, dlatego zastosowałam podział tylko na dwie grupy.
Temat: Mieszkańcy łąki.
Cele ogólne:
- kształtowanie postawy badacza,
- rozwijanie twórczego myślenia,
- nabycie umiejętności w zakresie planowania i organizacji pracy,
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie,
- kształtowanie umiejętności prezentowania własnych osiągnięć,
- budzenie wrażliwości na piękno przyrody.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna, nazywa i rozpoznaje najczęściej spotykane rośliny łąkowe,
- zna nazywa i rozpoznaje najczęściej spotykane na łące zwierzęta,
- opisuje etapy rozwoju rośliny,
- wie i opowiada o tym, co dzieje się u wybranych gatunków zwierząt wiosną,
- zna budowę kwiatów i wskazuje ich części.
Realizacja projektu – etapy postępowania.
- Wyłonienie tematu i podział na grupy.
- Ustalenie zakresu prac.
- Podanie źródeł, z których korzystać mogą uczniowie.
- Rozmowa na temat możliwych sposobów realizacji zadań.
- Ustalenie, sposobu dokonania oceny prezentacji, oceniających oraz tego co będzie podlegało ocenie.
- Wyznaczenie terminu realizacji zadań oraz terminów konsultacji.
Uczniowie mają 10 dni na opracowanie zagadnień, zgromadzenie materiałów i przygotowanie prezentacji. Zespoły otrzymują przygotowaną przez nauczyciela tzw. instrukcję zawierającą informacje ważne dla treści i formy realizowanego projektu oraz kryteria oceniania. Po upływie wyznaczonego czasu grupa przedstawia w wybrany przez siebie sposób efekty pracy. Uczestnikami prezentacji są pozostali uczniowie oraz zaproszeni goście. Po zapoznaniu się z prezentacjami dokonana zostanie samoocena i ocena według ustalonych wcześniej kryteriów. Realizacja projektu kończy się wykonaniem/utworzeniem dokumentacji, która może być w całości lub we fragmentach wykorzystana przez uczniów innych klas.
Grupa I
Temat: Najczęściej spotykane rośliny łąkowe,
- wyjaśnienie, co nazywamy łąką,
- nazwy najczęściej spotykanych roślin rosnących na łące,
- wygląd tych roślin,
- nazywanie i wskazywanie części kwiatu.
Grupa II
Temat: Najczęściej spotykane zwierzęta żyjące na łące,
- nazwy zwierząt żyjących na łące,
- nazwy zwierząt często spotykanych na łące,
- wygląd tych zwierząt,
- dokonanie podziału na ssaki, ptaki, owady, płazy, gady,
- przybliżenie zwyczajów, cech charakterystycznych niektórych gatunków.
Kryteria oceny wykonania zadań.
Ocenie podlegają:
- różnorodność form prezentacji,
- estetyka wykonanych prac,
- przygotowanie, bogactwo w szczegóły,
- poprawność, jasność, spójność wypowiedzi.
Dodatkowo nauczyciel – konsultant dokonuje oceny współpracy i komunikacji w każdym zespole.
Katarzyna Grzesik